Stresul este o problema mult prea comuna in societatea de astazi. Cronic, stresul poate afecta starea de spirit, poate inrautati calitatea somnului si, mai mult, creste riscul de dezvoltare a fel si fel de afectiuni medicale, in special a bolilor tiroidei.

Stresul si hipotiroidismul.

Tiroida functioneaza in tandem cu glandele suprarenale. Glandele suprarenale, care sunt situate deasupra rinichilor, pot face fata unor cantitati moderate de stres. Practic, atunci cand esti stresat, glandele tale suprarenale elibereaza cortizol, hormon ce imbunatateste diferite functii ale organismului.

Cele mai frecvente afectiuni tiroidiene sunt tulburarile autoimune in care organismul isi ataca propriile celule si organe, in acest caz glanda tiroida. Exista doua tipuri de tulburari autoimune ale tiroidei: boala Graves si tiroidita Hashimoto.

Boala Graves face ca tiroida sa fie hiperactiva, in timp ce tiroidita Hashimoto face ca tiroida sa fie lenesa. Stresul, de unul singur, nu va cauza aparitia uneia dintre aceste tulburari ale tiroidei, insa le poate inrautati.

Impactul stresului asupra tiroidei se produce prin incetinirea metabolismului corpului. Acesta este motivul pentru care stresul este legat si de cresterea in greutate. Cand functia tiroidiana incetineste din cauza stresului, nivelul hormonilor triiodotironina (T3) si tiroxina (T4) scade. De asemenea, poate sa duca la reducerea conversiei T4 in T3, generand astfel o scadere a concentratiei serice de T3.

Rezistenta la insulina si problemele legate de glicemie apar adesea la persoanele care sufera de hipotiroidism. Nivelurile crescute de glucocorticoizi scad nivelul de TSH in sange. Pentru ca functia tiroidiana sa fie normala, trebuie sa existe un echilibru intre hormonii de stres si cortizol. Daca acest echilibru se schimba, vor aparea simptomele unei tiroide bolnave.

Testele de laborator nu pot intotdeauna descrie exact modul in care te simti. De asemenea, medicamentele nu pot fi intotdeauna la curent cu modificarile provocate de stres. Stresul cronic poate provoca probleme in organism chiar si cu cativa ani inainte ca testele de laborator sa indice existenta unei afectiuni.

In tot acest timp, poti prezenta simptome ale hipotiroidismului, cum ar fi oboseala sau crestere in greutate. Acest stres prelungit poate creste, de asemenea, riscul de depresie sau anxietate.

Cum sa scapi de stres:

Iti poti diminua nivelul de stres si ameliora sanatatea tiroidei facand cateva schimbari simple in viata de zi cu zi.

Controleaza-ti tiroida periodic!

Inainte de toate, este foarte important sa mergi o data la sase luni la un cabinet endocrinologie pentru a-ti verifica sanatatea tiroidei. Un control amanuntit ar trebui sa cuprinda examinarea fizica a tiroidei, o ecografie tiroidiana si, desigur, un test de sange in care sa se verifice nivelurile hormonilor T3, T4, TSH, anticorpii tiroidieni, etc.

Mananca sanatos!

Alimentatia corecta si echilibrata joaca un rol esential atat pentru sanatatea tiroidei, cat si pentru sanatatea psihica. Incearca sa ai trei mese pe zi, pline de legume, proteine animala si fructe. Incepe dimineata cu un mic dejun consistent, scazut in zaharuri, dar bogat in proteine si fibre. Reducerea cofeinei, a alcoolului si a zaharului din dieta pot ajuta la mentinerea unui nivel bun de energie.

De asemenea, gandeste-te la modul in care mananci. Asigura-te ca iti iei suficient timp pentru a sta jos la masa si a te bucura de bucate pentru a-ti ajuta organismul sa digere alimentele mai bine. Desi acest lucru poate parea greu de realizat avand in vedere programul tau ocupat, corpul si tiroida ta iti vor multumi pentru asta.

Ia suplimente de vitamine!

Ar fi bine sa iei in considerare adaugarea unor suplimente de vitamine si minerale pentru a-ti ajuta tiroida sa faca fata provocarilor zilnice. Deficienta de iod poate fi cauza hipotiroidismului. Pe langa iod, poate ca ar trebui sa iei seleniu, zinc, fier, cupru si vitaminele A, B, C si E.

Incearca sa dormi mai bine!

Un somn bun, de calitate, poate fi dificil de obtinut din cauza efectelor negative ale hipotiroidismului. In plus, stresul deterioreaza calitatea somnului. Iar somnul bun are un impact atat de mare asupra sanatatii tiroidiene!

Incearca sa te culci mai devreme si sa eviti gadgeturile inainte de culcare. Relaxeaza-te facand o baie fierbinte, evita cofeina in cea de-a doua parte a zilei si bucura-te de o carte buna inainte de a te pune in pat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *