Digestia este rezultatul alegerilor alimentare pe care le faci zi de zi. Unele alimente ajuta digestia, altele o ingreuneaza. In plus, te pot face sa te simti rau si fara vlaga, pe tot parcursul zilei.

Iata cateva metode simple prin care iti poti usura digestia:

Mesteca bine mancarea

Daca mesteci suficient de bine alimentele, ai doua avantaje: usurezi procesul de digestie si mananci mai putin. Explicatia este simpla, mestecand cel putin cateva secunde fiecare imbucatura, creierul are timp sa proceseze cantitatea si gustul mancarii, iar in felul acesta te vei satura mai repede. Acesta este motivul pentru care este bine ca atunci cand mananci sa nu citesti sau sa te uiti la televizor, tocmai pentru a nu manca pe fond emotional. De asemenea, cand mananci pe fuga vei inghiti aer mai mult si vei capata o senzatie de balonare.

Hidrateaza-te corespunzator

Exista o legatura intre hidratare si digestie. Daca organismul nu este hidratat suficient, digestia se realizeaza cu greutate. Apa si lichidele in general accelereaza tranzitul intestinal. Cu toate acestea, nu este recomandat sa bei apa in timp ce mananci, pentru ca apa dilueaza sucurile gastrice si ingreuneaza digestia.

De asemenea, nutritionistii recomanda sa bei dimineata un pahar cu apa cu lamaie, pentru ca aceasta ajuta procesului de digestie. Lamaia este buna nu numai pentru ca da un gust deosebit, dar si pentru ca ajuta la reducerea inflamatiilor din organism. De asemenea, lamaia intareste sistemul imunitar prin intermediul vitamine A, C, calciu, potasiu, fibre.  

Ia suplimente de enzime

Suplimentele alimentare pentru enzime digestive sunt recomandate, mai ales daca te simti balonat sau ai dureri la nivelul abdomenului.

Incearca sa eviti stresul

Explicatia este simpla. Intestinele sunt foarte sensibile, iar in perioadele stresante apare disconfortul. De aceea este bine sa stii ce sa faci pentru a elimina stresul: dormi, odihneste-te, citeste, plimba-te, fa miscare.

Fa sport

Miscarea stimuleaza circulatia la nivelul organelor interne, inclusiv activitatea tractului digestiv. In acest fel este grabita digestia. Miscarea ajuta si la obtinerea unei stari de bine, pe tot parcursul zilei.  Cu toate acestea, nu este bine sa faci activitate fizica imediat dupa masa.

Evita sa mananci seara

Regula generala este aceea ca nu trebuie sa mananci cu 2-3 ore inainte de a merge la culcare. In plus, masa de seara trebuie sa fie compusa din alimente usoare si in cantitati reduse, in ideea de a evita senzatia de balonare si digestia greoaie.

Alege alimente rosii

Pentru sistemul limfatic sunt recomandate alimentele considerate antioxidanti (cele care au suc rosu): zmeura, fructe de padure, coacaze, mure, cirese, afine, rodii, sfecla. 

Consuma legume cu frunze verzi

Legumele cu frunze verzi reprezinta o sursa buna de minerale alcaline si sustin drenajul limfatic.

Regula 80-20

Celebra regula 80/20 a lui Pareto poate fi aplicata si in ceea ce priveste nutritia. Ideea de baza este aceea ca trebuie sa mananci pana cand te simti satul in proportie de 80% (aproximativ). In acest fel, va ramane loc pentru ca procesele de digestie sa se desfasoare corespunzator.

Opteaza pentru micul dejun

Nu sari peste micul dejun, daca esti obisnuit sa mananci dimineata. Micul dejul are un impact semnificativ asupra functionarii in bune conditii a metabolismului. Alege alimente sanatoase pentru toate mesele si gustarile de peste zi, in acest fel organismul tau va functiona normal.

Ai grija cum combini alimentele

  • Nu consuma fructe si legume crude impreuna.
  • Nu combina proteinele (carne, oua) cu cereale sau cu legume cu un continut ridicat de amidon.
  • Nu consuma prea multe feluri de mancare la o singura masa.
  • Nu consuma bauturi carbogazoase in timpul mesei.
  • Fructele nu se consuma pe post de desert. Fructele sunt recomandate sa fie consumate cu o ora sau doua inainte sau dupa masa.
  • Nu consuma mese prea consistente.
  • Combinatia carne si cartofi nu este benefica pentru stomac.

Metode naturale de imbunatatire a digestiei

Ceai de musetel

Musetelul este antiinflamator, relaxeaza muschiul neted al tractului digestiv superior. Acest lucru diminueaza contractiile care transporta alimentele prin tubul digestiv si astfel se reduc crampele si spasmele. 

Ceai de menta

Ajuta la relaxarea muschilor stomacului si la digerarea alimentelor. Menta este cu atat mai benefica daca suferi de indigestie sau balonare.

Ceai de chimen

Pune in miscare limfa si este foarte indicat in balonare.

Apa calda cu lamaie

De ce este benefica apa calda cu lamaie? Pentru ca aciditatea stimuleaza producerea de acid clorhidric, iar acesta ajuta la dizolvarea produselor alimentare. 

Bea apa inainte de masa

Bea un pahar mare de apa cu jumatate de ora inainte de masa. Apa actioneaza ca o solutie tampon pentru protejarea stomacului si il face sa produca mai mult acid clorhidric.  

Consuma probiotice

Probioticele sunt culturi vii de bacterii benefice pentru organismul uman, care protejeaza si refac flora intestinala. Probioticele se gasesc in iaurt, kefir, muraturi sau alte alimente fermentate. 

Mentine sanatatea ficatului

Exista cateva alimente care te pot ajuta sa mentii sanatatea ficatului si functionarea corecta a bilei:

  • sfecla;
  • mere;
  • telina;
  • ridichi;
  • masline.

Daca ai probleme cu sistemul digestiv (balonare, constipatie, dureri), intreaba medicul specialist ce remedii iti poate recomanda si respecta sugestiile facute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *