Deși notele cuantifică perfomanțele unui elev și sunt importante pentru parcursul lor școlar, obsesia pentru note mari este una dintre problemele care poate avea urmări serioase pentru dezvoltarea caracterului copilului tău. Care sunt aceste urmări și ce putem face pentru a le preveni?
Învățatul mecanic
Copilul tău se poate regăsi în situația în care nu înțelege anumite noțiuni predate în timpul orelor de curs. Motivația sa de a lua o notă mare îl va determina să învețe informația „pe de rost”, în loc să încerce să înțeleagă logica din spatele noțiunilor predate. Deși acest lucru nu este, per total, ceva negativ, studiile au arătat că informațiile reținute mecanic sunt uitate mai rapid și, pe termen lung, acest lucru poate duce la golurile de cunoștințe ce trebuie recuperate. Și în acel caz, un rol important îl au profesorii meditatori . Ei pot reda încrederea de sine și deschiderea elevului către materia respectivă, pentru a o parcurge cu plăcere și pentru ca acele informații să fie cât mai bine asimilate,
Lipsa de onestitate
Unul dintre cele mai grave lucruri pe care copilul tău îl poate face este să copieze pentru a lua o notă mare. Fie că își atribuie munca altcuiva sau încearcă să copieze în cadrul unui test, această atitudine îi poate afecta stima de sine, întrucât rezultatele obținute nu sunt cele meritate. De asemenea, această acțiune denotă o lipsă de onestitate, atât față de părinți și de profesori, cât și față de propria persoană.
Anxietatea și lipsa de organizare
Obsesia pentru note mari poate că nu pare a fi o atitudine negativă atât timp cât copilul este în școală, însă, odată cu terminarea studiilor, adultul se va regăsi într-un sistem care nu pune accent pe notele obținut, ci pe cunoștiințele asumate. În societate, perfecțiunea este rareori căutată, versatilitatea și dorința de a progresa fiind calitățile dorite.
Studiile au arătat că cei care au țintit întotdeauna la note mari au așteptări ridicate de la ei atunci când încep un job nou sau o activitate pe care nu au mai facut-o înainte. Acest lucru poate duce la anxietate, lipsă de motivație și de organizare, pentru că, în viața reală, rareori se întâmplă să fim foarte buni la ceva dacă suntem lipsiți de experiență.
Ce putem face?
Un lucru pe care oricare dintre noi îl putem face este să punem accent mai mult pe progres și pe cunoștințele acumulate, decât pe rezultatele obținute. Primind aprecieri pentru eforturile depuse, elevul va încerca să devină din ce în ce mai bun. În acest fel, copilul va simți o satisfacție atunci când va înțelege cu adevărat un concept și cu fiecare notă obținută, progresul acestuia va fi ușor de observat.